افتتاح حساب در نشان‌بانک ایوا

سرویس نشان‌بانک اپلیکیشن ایوا به‌منظور سهولت کاربران جهت افتتاح حساب در بانک ملی ایران خدمت جدید افتتاح حساب را راه‌اندازی کرده است.
کاربران سرویس نشان‌بانک ایوا، به کمک این خدمت جدید این امکان را دارند تا به‌صورت غیر حضوری در بانک ملی ایران اقدام به افتتاح حساب کنند. کاربران به‌منظور افتتاح حساب در سرویس نشان‌بانک می‌بایست مراحل افتتاح حساب که به شرح زیر توضیح داده شده است، را طی کنند: 
کاربر برای شروع باید از منوی نشان‌بانک ایوا، گزینه افتتاح حساب را انتخاب و سپس کد ملی خود را وارد کند.
کاربر پس از درج کد ملی و لمس گزینه تایید به صفحه مراحل افتتاح حساب هدایت می‌شود. در این صفحه پنج بخش مختلف دیده می‌شود: 
1.    دریافت گواهی امضا الکترونیک
2.    افتتاح حساب
3.    پرداخت
4.    امضای قراردادها
5.    آپلود مدارک
جهت افتتاح حساب کاربر باید تمامی این مراحل را به ترتیب انجام داده و پس از انجام موفقیت‌آمیز هر مرحله، وارد مرحله بعد شود. وضعیت انجام هر مرحله با علامت خوردن تیک روبه‌روی عملیات مشخص می‌شود.

ممکن است برخی افراد قبلا گواهی امضای الکترونیکی را فعال کرده باشند؛ به همین دلیل امکان دارد که دریافت گواهی امضا الکترونیکی برای آنها تیک انجام را داشته باشد؛ بنابراین این افراد نیازی به دریافت مجدد گواهی امضا الکترونیکی ندارند.
چنانچه فرد بدون در نظر گرفتن ترتیب مراحل، گزینه‌ای را انتخاب کند با پیغام زیر مواجه می‌شود:
«ابتدا مراحل قبلی باید انجام شوند.»

1.    مرحله دریافت گواهی امضاء
پس از انتخاب گواهی امضا، کاربر به صفحه‌ای هدایت می‌شود که در آن صفحه به آنها اطلاع داده شده که این موارد را جهت ثبت نیاز دارند.
•    کد ملی و تاریخ تولد
•    سریال پشت کارت ملی
•    احراز هویت تصویری فرد
•    اطلاعات تکمیلی
کاربر در این مرحله گزینه ثبت امضا را انتخاب کرده و وارد انجام مراحل این سرویس می‌شود.
ترتیب انجام مراحل به شکل زیر است:

نکته:
•    در مرحله تشخیص چهره کاربر نباید از عینک یا ماسک استفاده کند.
•    در مرحله تائید و تکمیل اطلاعات فردی، کاربر باید نام و نام خانوادگی (به انگلیسی)، ایمیل، استان، شهر، آدرس، کد پستی، شغل و شماره منزل را تکمیل کند (به غیر از ایمیل، درج کلیه اطلاعات الزامی است). در پایان پس از وارد کردن اطلاعات، تیک تایید و پس از آن ارسال اطلاعات را زده و چنانچه تمامی موارد به درستی وارد شده باشد کاربر این پیغام را در صفحه ملاحظه می‌کند:
«ثبت امضای الکترونیکی با موفقیت انجام شد.»

2.    مرحله افتتاح حساب
در این مرحله پس از لمس گزینه افتتاح حساب، وارد صفحه ورود اطلاعات می‌شویم و اطلاعات زیر را به ترتیب وارد می‌کنیم:

* کد ملی (که به صورت پیش‌فرض و ثابت به کاربر نمایش داده می‌شود.)
* سریال پشت کارت ملی
* تاریخ تولد (چنانچه سن فرد زیر 18 سال باشد، برای وی افتتاح حساب انجام نخواهد شد و پیغام روبه‌رو را مشاهده خواهد کرد: «در حال حاضر امکان افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال امکان‌پذیر نیست.»)
* استان
* شهر
* کد پستی

پس از ورود اطلاعات توسط اپلیکیشن و ثبت گزینه تایید، استعلام از ثبت احوال جهت زنده بودن فرد انجام می‌شود و صفحه اطلاعات ثبت احوال به فرد نشان داده خواهد شد که شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، سری شناسنامه، وضعیت حیات، نشانی و کدپستی است. در صورت درست بودن اطلاعات، کاربر آن را تایید کرده و وارد مرحله بعد می‌شود.

نکته: طبق قوانین مصوبه بانک، افتتاح حساب مجدد برای یک نوع حساب امکان‌پذیر نیست، بنابراین در این صفحه کاربر می‌تواند حساب‌هایی که مجاز به افتتاح آن است، را مشاهده کند. چنانچه کاربر دارای همه حساب‌ها باشد، به او این پیغام داده خواهد شد:
«شما مجاز به افتتاح حساب نیستید.»

به عنوان مثال چنانچه شخصی دارای حساب کوتاه مدت باشد، فقط امکان مشاهده و افتتاح حساب‌های جاری بدون دسته‌چک و قرض‌الحسنه را دارد.

پس از ورود، کاربر می‌بایست اطلاعات را در صفحه‌ای که برای او باز می‌شود، وارد کند:

نوع حساب‌هایی که با اپلیکیشن ایوا می‌توان افتتاح کرد: (کوتاه‌مدت – قرض‌الحسنه – جاری بدون دسته‌چک)
استان شعبه مورد نظر
شهر شعبه مورد نظر
شعبه مورد نظر
وضعیت تاهل
آخرین مدرک تحصیلی
استان صدور شناسنامه
محل صدور شناسنامه
تاریخ صدور شناسنامه
نام لاتین
نام خانوادگی لاتین
پست الکترونیک (اختیاری)
و پس از درج اطلاعات گزینه تایید را زده و وارد صفحه بعد خواهد شد.

در این مرحله کاربر با این پیغام که ثبت اطلاعات او موفقیت‌آمیز انجام شده است، مواجه شده و مرحله افتتاح حساب با موفقیت انجام خواهد شد. سپس کاربر به مرحله بعد هدایت می‌شود.

3.    مرحله پرداخت
در این صفحه اطلاعات زیر مشاهده می‌شود:
مبلغ واریزی به حساب
هزینه تمبر
کارمزد
مبلغ
کاربر می‌تواند مبلغ را با کارت بانکی خود به صورت کارت به کارت پرداخت کند.

در این مرحله او می‌بایست گزینه پرداخت (پایین سمت چپ) را انتخاب کرده و وارد گزینه کارت به کارت ‌شود.

 شماره کارت مقصد و مبلغ به‌صورت پیش‌فرض (سهامی تمرکز وجوهات نشان بانک غ حضوری) و ثابت در این مرحله قابل مشاهده است. پس از انتخاب شماره کارت و درج رمز و کد CVV2 و انتقال وجه، کاربر وارد صفحه رسید خواهد شد.

پس از لمس گزینه برگشت در صفحه رسید، کاربر به صفحه پرداخت که در ابتدا به آن وارد شده بود بازگشت داده می‌شود. در این حالت گزینه شماره مرجع برای او به‌صورت اتوماتیک پر شده و قابل ملاحظه است. کاربر گزینه استعلام را لمس می‌کند و عملیات با موفقیت انجام شده و به مرحله بعد راهنمایی می‌شود.

نکته: امکان دارد که کاربری حین انجام عملیات و پس از پرداخت وجه لازم و دریافت شماره مرجع به دلایلی مانند خاموش شدن گوشی، پیش آمدن کار ضروری و ...  آن را رها کرده و تصمیم به ادامه فرآیند با وقفه داشته باشد. این کاربر از دو طریق می‌تواند عملیات را ادامه دهد:

الف: کاربر شماره مرجع را ثبت کرده و آن را دارد:
نشان‌بانک ایوا – افتتاح حساب – پرداخت، پس از ورود به صفحه پرداخت شماره مرجع را وارد کرده و گزینه استعلام را لمس می‌کند. چنانچه اطلاعات به درستی وارد شده باشد، تکمیل مرحله برای او انجام شده و به مرحله بعد راهنمایی می‌شود.

ب: کاربر پرداخت را انجام داده اما شماره مرجع را ثبت نکرده است:
در منوی اصلی اپلیکیشن ایوا – بیشتر – تاریخچه تراکنش – کارت به کارت عملیات مورد نظر را انتخاب کرده و با لمس گزینه جزئیات بیشتر، شماره مرجع را یادداشت کند و مجددا به نشان‌بانک – افتتاح حساب و پرداخت وارد شده، در صفحه پرداخت شماره مرجع را وارد کرده و پس از آن گزینه استعلام را لمس کند.
در صورتی که اطلاعات را به درستی وارد کرده باشند، تکمیل مرحله برای او انجام شده و به مرحله بعد راهنمایی می‌شود.

4.    مرحله امضای قراردادها
در این مرحله لیست قراردادها برای فرد نمایش داده شده و کاربر با انتخاب آنها فایل PDF قرارداد را مشاهده می‌کند. در پائین سمت راست گزینه تایید و امضا را لمس کرده، جهت تایید این قرارداد می‌بایست PATTERN، اثر انگشت یا رمز ورود گوشی خود را به عنوان امضای دیجیتال وارد کرده و پس از انجام این مرحله، کاربر با پیغام انجام موفقیت‌آمیز این مرحله مواجه می‌شود.

5.    مرحله آپلود مدارک
پس از لمس گزینه آپلود مدارک جهت تکمیل فرآیند، کاربر با صفحه‌ای روبه‌رو می‌شود که در آن تصویر مدارک زیر را آپلود می‌کند:
روی کارت ملی (اجباری)
پشت کارت ملی(اجباری)
شناسنامه (اجباری)
سایر (اختیاری)
پس از آپلود این مدارک (می‌توانند عکس بگیرند یا از گالری گوشی خود استفاده کنند.)
با آپلود موفقیت‌آمیز مدارک، فرآیند افتتاح حساب تکمیل شده و یک پیامک حاوی اطلاعات مربوط به شماره حساب، شماره مشتری، کد شعبه و ... به موبایل او ارسال می‌شود.