با ایوا هیچ تراکنشی ناموفق نمی ماند!

ایوا و تراکنش ناموفق

اگر از کاربران ایوا هستید می دانید که ایوا خدمات پرداختی متنوعی ارائه می کند از خرید شارژ و اینترنت، استعلام و پرداخت قبض موبایل، استعلام و پرداخت قبض گاز، استعلام و پرداخت قبض آب، استعلام و پرداخت قبض برق، استعلام و پرداخت قبض تلفن، کارت به کارت، استعلام و پرداخت خلافی خودرو گرفته تا خدمات ویژه ای مثل پرداخت عوارض خروج از کشور و پرداختهای دولتی و سازمانی و همچنین خرید انواع بیمه ها شامل بیمه شخص ثالث و بیمه مسافرتی. شرکت پرداخت الکترونیک سداد  که از خانواده بزرگ بانک ملی است در طراحی این اپلیکیشن کوشیده علاوه بر تنوع خدمات حداکثر امنیت را برای کاربران تامین کند و فضایی فراهم آورد تا کاربران  بتوانند تراکنش های خود را به نحو موفق و بدون مغایرت صورت دهند. شکی نیست که بروز خطا و مغایرت در تراکنش ها همیشه محتمل است، ولی تلاش های بی وقفه کادر فنی سداد موجب شده که درصد خطاهای تراکنشی اپلیکیشن ایوا به زیر 01/0% برسد.

در این مطلب سعی می کنیم با نگاهی به برخی مغایرت ها یا تراکنش های ناموفق به علل بروز آنها هم اشاره کنیم و بگوییم که ایوا در صورت بروز این قبیل مغایرت ها چه راهکاری برای برطرف کردن آن پیش روی شما گذاشته است.

 

مغایرت یا تراکنش ناموفق چیست؟

بخش اعظم تراکنش های مالی حالا دیگر در بستر الکترونیکی به انجام می رسد چه از طریق دستگاه کارتخوان باشد، چه از طریق کد دستوری نظیر #737*، چه به واسطه درگاه پرداخت اینترنتی و چه با اپلیکیشن های موبایلی. خیلی وقت ها این تراکنش ها موفق هستند ولی گاهی پیش می آید که در میانه  فرایند پرداخت به مشکلی بر بخوریم و گاهی هم پیش می آید که به رغم انجام کامل عملیات پرداخت و کسر شدن وجه کاربر خدمت مورد نظر را دریافت نکند. علت چیست؟

 

علل بروز خطا در تراکنش یا ناموفق شدن تراکنش 

خطا در فرایند پرداخت یا موفق نشدن تراکنش ممکن است به علل مختلفی بروز کند. ما در اینجا به اهم انها اشاره می کنیم.

-  بخش اعظم خطاهای تراکنشی از سوی کاربران اتفاق می افتد. بنا به آمار شاپرک این میزان بالغ بر 93% خطاهاست. ممکن است ما کاربران هنگام وارد کردن اطلاعات کاربری خطایی مرتکب شویم، مثلاً رمز دوم پویای خودرا اشتباه وارد کنیم یا زمان بگذرد و در زمان مشخص شده رمز پویای خود را وارد نکنیم؛ CVV2 خودرا اشتباه وارد کنیم (بسیار پیش می آید که مشخصات کارت بانکی دیگری را اشتباهی وارد کنیم)؛ موجودی حساب مان برای انتقال وجه کم یاشد یا حتی سعی کنیم بیشتر از سقف انتقال وجه در روز مبلغی را منتقل کنیم.

 در همه این موارد ایوا به کاربران خطای مورد نظر را اطلاع می دهد تا کاربر بتواند خطای خود را تصحیح کند.

 

-  گاهی ممکن است ناموفق بودن تراکنش بموجب علتی از جانب شرکت همکار ایوا باشد. ممکن است پیش آمده باشد که برای خط خودتان یا دوستان تان از یکی از اپراتورهای معتبر شارژ تلفن همراه یا بسته اینترنت خریده باشید و خط  مورد نظر شارژ یا بسته اینترنت آن فعال نشده باشد. شاید پیش آمده باشد که قبض گاز یا برق یا آب خود را پرداخت کرده باشید، خلافی خودرور را تسویه کرده باشید ولی همچنان بدهی شما بر جا باشد. گاهی این موارد صرفاً مربوط به روال عادی فرایند تسویه قبض یا جریمه است و گاهی ممکن است مشکل از جانب شرکت همکار ایوا باشد

در همه این موارد کافی است با مرکز تماس پرداخت الکترونیک سداد تماس بگیرید تا علت بروز مشکل را به شما بگوید و سعی کند آن را برطرف کند. مرکز تماس ما بسته به شرکت همکار گاهی راساً مشکل شما را پیگیی می کند و گاهی نحوه پیگیری و رفع مشکل را به شما نشان می دهد.

 

-  گاهی ممکن است علت تراکنش ناموفق از جانب شبکه شاپرک باشد. مثلاً ممکن است حول و حوش ساعت 24 یعنی دوازده نیمه شب مبلغی را به حسابی منتقل کنید و ضمن دریافت تائید انتقال وجه شما به حساب مقصد منتقل نشده باشد. 

شاپرک این قبیل خطاها را در زمانی کمتر 72 ساعت اصلاح خواهد کرد ولی در صورتی که مشکل شما برطرف نشد می توانید مسئله را از طریق مرکز تماس پرداخت الکتونیک سداد پیگیری کنید.

 

-  و البته گاهی هم ممکن است خطاها و عدم موفقیت تراکنش ها مربوط باشد به سوئیچ شرکت پرداخت الکترونیک سداد. از آنجا که پرداخت الکترونیک سداد از زیرساخت های نیرومندی بهره می گیرد و پیوسته در بهینه ساختن آنها می کوشد این قبیل خطاها کمتر از یک درصد خطاهای تراکنشی را تشکیل می دهند. ولی از آنجا که این قبیل خطاها ناممکن نیست ایوا راه هایی برای رفع  مشکلات پیش روی شما گذاشته است. 

کافی است به تلفن 42739000-021 یعنی مرکز تماس ما مرتبط شوید. مرکز تماس ما به شما می گوید که در کدام مرحله به مشکل برخورده اید و بلافاصله نسبت به رفع آن اقدام می کند.

 

چنان که دیدیم علل تراکنش های ناموفق در بستر الکترونیکی متعدد است. هر چه باشد این تراکنش ها در بستر یک شبکه گسترده صورت می گیرد و می دانیم که هیچ سیستمی کاملاً بی خطا نیست. گاهی عدم موفقیت تراکنش به سرورها مربوط می شود، گاهی اشکال مربوط است به سوییچ کارت بانک پذیرنده، گاهی اشکال مربوط است به اپلیکیشن یا درگاه پرداخت، گاهی اشکال به سوییچ کارت بانک مقصد برمی گردد، یا مسئله به اشکالی در خطوط و وسایل ارتباطی ربط دارد و مانند اینها. با همه این اوصاف،

 

اصلاً جای نگرانی نیست، با ایوا هیچ تراکنشی ناموفق نمی ماند.

 

اگر از کارابران ایوا هستید و به هر یک از دلایل بالا به مشکلی در به انجام رساندن تراکنش خود برخوردید در هر لحظه که می خواهید می توانید با مرکز تماس 24 ساعته ما درتماس باشید تا مشکل شما به سریع ترین شکل ممکن حل شود. برای ارتباط با مرکز تماس می توانید با تلفن 42739000-021 زنگ بزنید.