فراخوانی فراخوانی ...

پنج نقطه عطف در تاریخ پرداخت الکترونیکی

پنج نقطه عطف در تاریخ پرداخت الکترونیکی

تا به حال به این فکر کرده اید که دنیا چه جور جایی بود اگر مجبور بودیم مایحتاج مان را با غلات یا حیواناتی که شکار می کنیم مبادله کنیم؟ هزاران سال کار دنیا بر همین منوال بود و اگر ما هم در آن دوره زندگی می کردیم چاره ای نداشتیم جز این که با واقعیت زمانه همراه شویم. خوشبختانه، آن روزگار سپری شده و امروز همه ما راه های پرداخت الکترونیکی متنوعی در اختیار داریم. حالا روش های پرداخت الکترونیکی بخش مهمی از فعالیت های هرروزه ما هستند و در زندگی ما ریشه دوانده اند. این روزها پرداختن هزینه کالاها و خدمات آنقدر سهل و کم دردسر شده که با یک کلیک کردن خریدهای ما به انجام می رسد.

بدیهی است که تحولات پرداخت الکترونیکی پیوند تنگاتنگی با تجارت آنلاین دارد و از پیشرفت های این حوزه بهره می گیرد. چنان که می دانید و به تجربه هم دیده اید تجارت الکترونیکی بی نهایت راحت است و پرداخت آنلاین نیز در قیاس با روش های سنتی پرداخت که به میانجی پول صورت می گرفت با شرایط مشتریان همخوانی بیشتری دارد. امروزه راه های پرداخت متنوعی وجود دارد و همه ما با اغلب آنها آشنایی داریمروش هایی نظیر بانکداری آنلاین، استفاده از کردیت کارت و دبیت کارت، کارت شارژ و کیف پول الکترونیکی- ولی بیاید قدمی به عقب برگردیم و ببینیم همه اینها چطور به وجود آمد.

 

 

1. ماجرا با شبکه جهانی (وب جهان گستر یا همان دبلیو، دبلیو، دبلیوی معروف) شروع شد

صدالبته شکل گیری پرداخت الکترونیکی را باید مرتبط دانست با پدید آمدن اینترنت که انقلابی بی سابقه در دنیا به پاکرد. هر چه باشد، اگر شبکه جهانی در کار نبود خبری هم از فروشگاه ها و ارائه دهندگان خدمات الکترونیکی آنلاین نبود.  

تاریخ اینترنت در سال 1969 با آرپانت (ARPANET) شروع شد، شبکه ای نظامی که هدف از آن ایجاد یک شبکه ارتباطی در دوره جنگ ویتنام بود. ولی نقطه عطف اصلی ماجرا را باید سال 1989 دانست، یعنی زمانی که تیم برنرز-لی با «سایت ها» و «پیج ها» راه کاری ارائه داد برای ساده تر کردن انتشار و دسترس پذیری اطلاعات روی اینترنت.

 

2. شکل گیری سیستم های پرداخت الکترونیکی

پس از به راه افتادن اینترنت، پیشگامان خدمات پرداخت آنلاین هم از نیمه نخست دهه 1990 دنبال آن به راه افتادند. در سال 1994 اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد تأسیس شد. این اتحادیه اولین موسسه مالی بود که به تمام اعضای خود خدمات بانکی آنلاین ارائه می داد. البته اولین سیستم های پرداخت آنلاین اصلاً و ابداً راحت و کاربرپسند نبودند و کاربران برای استفاده از آن باید دانشی تخصصی درباره رمزنگاری یا پروتکل های انتقال داده می داشتند. از این گذشته، این سیستم ها قابلیت پذیرش تغییرات پی درپی شناسه عددی کاربران و تراکنش های آنان را هم نداشتند. 

در آن اوایل کار، بازیگران اصلی بازار پرداخت الکترونیکی میلیسنت (سال تأسیس 1995)، ای کش  یا سایبرکوین (سال تأسیس هر دو 1996) بودند. بخش اعظم اولین خدمات پرداخت آنلاین از سیستم های پرداخت خرد استفاده می کردند و وجه مشترک آنها این بود که سعی داشتند نقدینگی های الکترونیکی جایگزین به وجود آورند (نظیر پول الکترونیکی، ارز دیجیتالی و توکن).

علاوه بر اینها، در سال 1994 آمازون (یکی از پیشگامان تجارت الکترونیکی) تأسیس شد و پیتزا هات هم باب پذیرش سفارش غذای آنلاین را گشود. باورتان می شود؟ اولین سیستم تحویل غذای آنلاین یک قدم از همه رقبا جلوتر بود.

 

3. تحول امکانات پرداخت

کار کردن با اکثر سیستم های پرداخت امروزی بسیار ساده است، چون حالا فرایند پرداخت به چند مرحله ساده تقلیل پیدا کرده است. اکثر این شیوه های پرداخت یا در بستر وب سایت (مثلاً به واسطه درگاه پرداخت اینترنتی) صورت می گیرد یا اپلیکیشن. بنابراین دیگر لزومی ندارد برای انجام این کارها مثل چند سال قبل نرم افزار خاصی نصب کنیم یا تجهیزات اختصاصی بخریم. حالا با هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد می توان از این خدمات استفاده کرد. 
هر سال که می گذرد راه کارهای جدیدی در دنیای پرداخت الکترونیک پدید می آید که تجارت الکترونیک را متحول می کند و بازیگران جدید این عرصه می کوشند عملیات پرداخت الکترونیک را برای کاربرانی که با پرداخت آنلاین خرید می کنند راحت تر کنند. با این حساب، مرحله بعدی چیست؟

 

4. تغییر بازی

رفته رفته دو حوزه پرداخت آنلاین و آفلاین بیشتر درهم می آمیزند و مرز میان آنها محوتر می شود. این تحول به واسطه رشد بالنده دستگاه های موبایل پیشرفته ای صورت گرفته که دارای قابلیت اتصال به اینترنت هستند. این روزها دیدن خرده فروشانی که امکاناتی فراهم آورده اند تا با گوشی های هوشمندمان از فروشگاه های قدیمی آنها خرید کنیم اصلاً چیز غریبی نیست.

روز به روز بر عده کسانی که خریدهای خود را آنلاین انجام می دهند افزوده می شود و شکی نیست که عنقریب محبوبیت فناوری های هوشمند از بانکداری سنتی بیشتر خواهد شد.

 

5. شبکه های اجتماعی و فناوری های جدید

محبوبیت شبکه های اجتماعی و بازی های آنلاین هم روز به روز بیشتر می شود. فیس بوک (که از سال 2004 پا به میدان گذاشته) به تنهایی ماهیانه 1.55 میلیون کاربر فعال دارد و تازه شمار این عده همچنان رو به افزایش است. شبکه اینترنت دامنه کاری خود را گسترش داده و بازی های آنلاین را هم وارد صحنه کرده، بازی هایی که امکان پرداخت های درون برنامه ای در آنها مهیا شده است.

بعلاوه، فناوری های موبایلی به سرعت متحول می شوند و مشتریان برای خریدهای آنلاین خود دیگر نیازی به کامپیوتر یا لپ تاپ ندارند. آینده پرداخت های الکترونیکی درگرو پیشرفت فناوری و نفوذ اینترنت در زندگی ماست. 

چنان که می بینید منظره پرداخت به سرعت دگرگون می شود و عامل این دگرگونی ها هم سربرآوردن فناوری های جدید است. بی شک آینده پرداخت های آنلاین به تحولات زیرساختی اینترنت بستگی دارد. هر چه می گذرد اشتیاق کاربران به کالاهای ناملموس (نظیر بازی های آنلاین یا انواع مولتی مدیا) فزونی می گیرد و پرداخت های مشتریان در این حوزه ها بیشتر می شود.

 

آیا رشد فناوری های هوشمند روال های سنتی صنعت بانکداری را از اساس دگرگون خواهد کرد؟ فقط زمان مشخص می کند. 

 


منبع: https://securionpay.com
 

دیدگاه ها

Hesamnazeri

سلام
مطلب آموزنده ای بود