فراخوانی فراخوانی ...

سوالات متداول

: ۱۶ - ۵ - ۱۳۹۶

خطاهایی که روی کارتخوان ظاهر می شوند
1.  خطای «65» تعداد درخواست تراکنش بیش از حد مجاز میباشد.
خطا مربوط به کارت میباشد و دستگاه سالم است. دارنده کارت برای رفع اشکال باید به شعب بانک صادرکننده کارت مراجعه کند. توضیحات: این پیغام مربوط به محدودیت تعداد تراکنش بر روی کارت مذکور است.
2.  GPRS آماده نیست 
سیمکارت موجود در کارتخوان را درون یک تلفن همراه قرار دهید و با خط دیگری تماس بگیرید تا از وصل بودن خط و اعتبار داشتن سیمکارت مطمئن شوید. درصورتی که تماس برقرار نشد مشکل سیمکارت را رفع کنید. ممکن است مشکل از باطری دستگاه باشد، اگر شارژ آن کمتر از 15% است دستگاه را شارژ کنید. نکته: از قرار دادن سیمکارت در جایگاه «سیم 1» و «سیم 2» خوداری کنید، آن را وارد قسمت فلزی سمت چپ کنید. اگر مشکل از سیمکارت و باطری دستگاه نبود، موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.
3.  خطای « 97» شروع بکار نشده
ابتدا مطابق با این دستورالعمل اقدام کنید: گزینه F2 را بزنید. رمز 4 صفر را وارد کرده، گزینه 2  یعنی « شروع به کار» را انتخاب کنید. اگر پیغام «تراکنش با موفقیت انجام شد» به نمایش درآمد مشکل برطرف شده است و می توانید مجددا کارت بکشید. درصورتیکه مشکل رفع نشد موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.
4.  کاغذ موجود نیست
در چاپگر را باز کنید و مطمئن شوید رول کاغذ درون دستگاه وجود دارد. طرز قرارگیری صحیح رول کاغذ درون دستگاه را چک کنید. شیوه صحیح جاگذاری رول کاغذ :مقداری از کاغذ را باز کنید (حدود 10 سانتی متر ( موقع بستن در نیازی به عبور دادن کاغذ از قسمت خاصی نیست. مجددا  کارت بکشید و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که مشکل رفع نشد موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.
5.  تعویض باطری پشتیبان
 کلید ثبت را انتخاب و تاریخ روز را وارد کنید. مثلا، سال/ماه/روز به شمسی: 13950219 . کلید ثبت را انتخاب و ساعت را وارد کنید. مثلا، ساعت/دقیقه/ثانیه: 00:20:12، مجددا کلید ثبت را بزنید. در صورتی که مشکل رفع نشد موضوع را همراه با اطلاعات ذیل به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.
6.  عدم بوق شماره گیری
 خط تلفن متصل به کارتخوان را به گوشی تلفن بزنید و از یک طرفه نبودن خط اطمینان حاصل کنید، اگر خط تلفن وصل بود سایر سوکتهای ورودی تلفن در پشت دستگاه را امتحان کنید. در صورتی که مشکل رفع نشد موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.
7.  رمز سرپرست مسدود شده است
این پیغام به هنگام ورود به منوی پذیرنده نمایش داده میشود ( اگر 3 بار رمز پذیرنده را اشتباه زده باشید) برای رفع مشکل با پشتیبانی تماس بگیرید. موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.
8.  پاسخی دریافت نشد
در صورتی که دستگاه ثابت باشد موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.

مشکل ها و سوال های احتمالی

1. علی­رغم کشیدن کارت صفحه ای باز نمی­شود

برق دستگاه را قطع و وصل کنید سپس با انجام یک تراکنش مثلا گرفتن موجودی یا خرید، دستگاه را تست کنید، در صورتی که مشکل رفع نشد موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.

2. کاغذ نصفه چاپ می­شود

 موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.

3.کلیدها کار نمی­کند

موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.

4.قطعه ای از کارتخوان خراب است

 لوازم و تجهیزات معیوب را به شرکت اعلام کنید. مثلا: آداپتور، پایه، سیم ادابتور، کابل برق و....

موضوع را همراه با این اطلاعات به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.

5.کاغذ گیر می­کند «صدای چاپگر شنیده می­شود اما کاغذ بیرون نمی­ آید»

به شرح ذیل رول کاغذ را درون دستگاه قرار دهید :مقداری از کاغذ را باز کنید (حدود 10 سانتی متر (نیاز به عبور کاغذ از قسمت خاصی نیست، رول را به نحوی درون دستگاه قرار دهید که پشت رول به سمت در چاپگر باشد. مجددا کارت بکشید و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. کنترل کنید رول باز نشده باشد در صورت باز بودن، آن را جمع کرده و به شکل درست درون دستگاه قرار دهید. از قراردادن رول­ کاغذ سایر شرکت­ها در کارتخوان خودداری کنید.

6.دستگاه روشن نمی­شود

  دوشاخه دستگاه را از پریز جدا و مجدد وصل کنید، چک کنید که پریز مورد نظر برق داشته باشد. جریان برق را از پریز تا دستگاه بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی در این زمینه وجود ندارد. موارد ریز را کنترل کنید: دوشاخه به پریز متصل باشد، کابل برق به آداپتور متصل باشد، فیش آداپتور به دستگاه متصل باشد.

اگر باز هم دستگاه روشن نشد مشکل از خود دستگاه یا آداپتور است. موضوع را همراه با اطلاعات ذیل به پشتیبانی گزارش دهید: شماره پایانه، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و ساعت کاری فروشگاه.

7.درخواست تغییر شماره حساب متصل به کارتخوان

برای  تغییر حساب متصل به کارتخوان به شعبه افتتاح کننده حساب خود مراجعه و فرم درخواست تغییرات را تکمیل کنید. سایر مراحل به صورت سیستماتیک طی می­شود. امکان تغییر یک حساب فردی به حسابی مشترک وجود دارد اما نمی­توان حساب­های حقیقی و حقوقی به یکدیگر تبدیل کرد.

8.عدم واریز وجه تراکنش با رسید موفق (مغایرت 48 ساعته)

 موضوع را همراه با اطلاعات برگه رسید شامل شماره پایانه یا شماره حساب، تاریخ تراکنش، مبلغ تراکنش و شماره مرجع، گزارش  کنید. ما اطلاعات را بررسی کرده و حداکثر طی 48 ساعت مبلغ را به حساب شما واریز می­کنیم.

راهنمایی در خصوص سیکل های واریزی شاپرک

شماره 1 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 18 روز قبل تا 4 صبح، شروع واریز از ساعت 7:00  است.

شماره 2 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 4 تا 8 صبح. شروع واریز از ساعت 10:15 است.

شماره 3 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 8 تا 10 صبح، شروع واریز از ساعت 12:15 است.

شماره 4 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 10 تا 12 ظهر. شروع واریز از ساعت 14:15 است.

شماره 5 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 12 تا 14 ، شروع واریز از ساعت 16:30  است.

شماره 6 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 14 تا16:30، شروع واریز از ساعت 19:00  است.

شماره 7 شامل تراکنش­های انجام شده از ساعت 16:30 تا 18 ، شروع واریز آن از ساعت 21:00 است.

در روزهای تعطیل در دو سیکل 4 و 5 طی ساعت­های 14:15 و 16:30 انجام می­شود.

تراکنش­هایی که دچار مغایرت می­شوند پس از 48 ساعت کاری به حساب پذیرنده واریز خواهند شد.

پرسش‌های متداول درباره درگاه پرداخت الکترونیک سداد 

برای مشاهده وضعیت واریز وجه تراکنش‌ها از چه طریق باید اقدام کرد؟

کلیه پذیرندگان برای رویت ریز تراکنش‌های انجام‌شده می‌توانند از طریق آدرس www.sadadpsp.ir  وارد بخش پرتال پذیرندگان شوند و در این قسمت نام کاربری (شماره پذیرندگی بدون احتساب صفرهای اول) و رمز عبور(کدملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی) خود را وارد کنند، سپس گزینه ورود به پرتال را انتخاب کنند و جهت استعلام از وضعیت تراکنش‌ها و سیکل واریزی‌های انجامشده با رجوع به بخش گزارش‌ها از گزینه «واریز وجوه تراکنش‌های پایانه» استفاده کنند.  

در صورت تغییردادن آدرس وب‌سایت، تغییردادن یا اضافه کردن IP، نام پذیرنده و آدرس پست الکترونیک چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

کلیه پذیرندگان حقیقی و حقوقی که درخواست تغییر URL، IP، تغییر نام پذیرنده و یا شماره حساب جدید را دارند می‌توانند درخواست خود را با ذکر شماره پذیرنده/شماره پایانه به صورت نامه رسمی همراه با مهر و امضاء پذیرنده به آدرس پست الکترونیک  CallCenter@sadadpsp.ir ارسال کنند.

چگونه می‌توان به مستندات و Sample Codeها جهت راه‌اندازی درگاه پرداخت دسترسی پیدا کرد؟

کلیه پذیرندگان می‌توانند به منظور راه‌اندازی درگاه پرداخت الکترونیکی، راهنمای فرآیند خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و نمونه کدهای محیط «Net.» را از طریق مسیر زیر دانلود کنند:

https://sadadpsp.ir/fa/content/131/درگاه-پرداخت-اینترنتی

خواهشمند است پس از ورود به پورتال این شرکت به نشانی https://mportal.sadadpsp.ir/Home/NewIndex

نسبت به دریافت اطلاعات کلید پذیرنده IPG خود به ترتیب زیر اقدام کنید:

1-  ورود به پورتال پذیرندگان

2- نام کاربری: کد پذیرنده (بدون صفر ابتدا)

3- کلمه عبور: کد ملی یا شناسه ملی (کد ثبت شده در زمان ثبت درخواست)

4- ورود به پنل عملیات

5- رویت کلیدهای پذیرنده  IPG

در صورت باز نشدن درگاه پرداخت چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت باز نشدن درگاه پرداخت موارد زیر را باید بررسی کرد:

1. شماره پذیرنده با احتساب صفرهای اول

2. شماره ترمینال ثبت شده در Mportal

3. SignData

4. وضعیت استقرار سرورها از این نظر که داخل  کشور هستند یا خارج از کشور. برخی مواقع مشکلHost  داخل به خارج وجود دارد و IPهایی که سرور آنها داخل ایران نیست، توسط مخابرات کل کشور فیلتر می‌شود.

برای بررسی کردن مقادیر مربوط به موارد 2-3-4 از طریق آدرس https://mportal.sadadpsp.ir/Home/NewIndex

نسبت به دریافت اطلاعات کلید پذیرنده IPG و شماره ترمینال خود به ترتیب زیر اقدام کنید:

1- ورود به پورتال پذیرندگان

2- واردکردن نام کاربری: کد پذیرنده (بدون صفر ابتدا)

3- واردکردن کلمه عبور: کد ملی یا شناسه ملی (کد ثبت شده در زمان ثبت درخواست)

4- ورود به پنل عملیات

5-  رویت کلیدهای پذیرنده IPG

5. اطلاعات تسهیم (در صورتی که پایانه بصورت تسهیم تنظیم شده باشد)، لطفا راهنمای فرآیند خرید درگاه پرداخت الکترونیکی را از طریق آدرس پورتال https://sadadpsp.ir/fa/content/131/درگاه-پرداخت-اینترنتی، دانلود کنید.

6. آدرس  APIهای مربوط به متدهای پرداخت:

- آدرس متد  PaymentRequest

https://sadad.shaparak.ir/VPG/api/v0/Request/PaymentRequest

- راهنمایی پذیرنده (Redirect) به صفحه درگاه پرداخت با استفاده از پارامتر توکن دریافتی

https://sadad.shaparak.ir/VPG/Purchase

API  متد Verify

https://sadad.shaparak.ir/VPG/api/v0/Advice/Verify

چگونه می‌توان ثبت درخواست درگاه پرداخت الکترونیکی را به منظور فعال شدن پیگیری کرد؟

مشتریانی که اقدام به ثبت درخواست درگاه پرداخت اینترنتی کرده‌اند، ولی پذیرندگی آنها فعال نشده است، می‌توانند کد رهگیری، کد ملی یا شناسه ملی و شماره تماس به آدرس پست الکترونیک  CallCenter@sadadpsp.ir جهت پیگیری ارسال کنند تا کارشناسان شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ایشان تماس بگیرند.

برای دریافت فرم قرارداد فی مابین پذیرنده و پرداخت الکترونیک سداد چه اقدامی باید صورت گیرد؟

پذیرندگانی که ثبت درخواست درگاه پرداخت الکترونیک را انجام داده‌اند و پذیرندگی آنها فعال شده است، جهت تسریع فرایند عقد قرارداد می‌توانند کد پذیرندگی خود را به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir  ارسال کنند.

«ثبت درخواست درگاه اینترنتی (بازاریابی)»

لطفاً نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

در صورت دریافت خطای «پذیرنده غیر فعال است(کد: 03)» چه اقدامی باید صورت گیرد؟

کلیه پذیرندگانی که ثبت درخواست درگاه پرداخت کرده‌اند و کد پذیرندگی به آنها تخصیص داده شده و در حین انجام تراکنش پیغام خطای «پذیرنده غیرفعال شده است» را دریافت کرده‌اند، باید شماره پذیرندگی و شماره تماس خود را به آدرس پست الکترونیک  CallCenter@sadadpsp.ir ارسال کنند تا کارشناسان ما در اسرع وقت با آنها تماس بگیرند.

برای افزایش سقف پرداخت درگاه الکترونیکی چه اقدامی باید صورت گیرد؟

ابتدا باید در سایت پذیرنده پرداخت آزمایشی انجام گردد و در صورت موفق بودن تراکنش با توجه به صنف کاری، نامه رسمی افزایش سقف پرداخت درگاه تنظیم شود و همراه با سربرگ پذیرنده و قید کردن شماره ترمینال و مبلغ مد نظر به همراه مهر و امضاء یکی از صاحبان امضاء به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir  ارسال گردد.

در صورت تغییر لوگوی درگاه پرداخت چه اقدامی باید صورت گیرد؟

کلیه پذیرندگانی که درخواست افزودن یا تغییر لوگوی خود را دارند می‌توانند درخواست خود را با ذکر شماره ترمینال، شماره تماس و لوگوی مورد نظر با فرمت Jpeg به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir ارسال کنند تا کارشناسان ما در اسرع وقت با آنها تماس بگیرند.

در صورت دریافت خطای «شماره ترمینال پذیرنده نامعتبر است (کد: 1028)» چه اقدامی باید صورت گیرد؟

در صورت مشاهده شماره ترمینال پذیرنده نامعتبر است، موارد زیر را بررسی کنید:

1. شماره ترمینال ثبت شده در Mportal

2. کلید پذیرنده

3. SignData

برای بررسی کردن مقادیر مربوط به موارد 2-3 از طریق آدرس https://mportal.sadadpsp.ir/Home/NewIndex نسبت به دریافت اطلاعات کلید پذیرنده IPG و شماره ترمینال خود به ترتیب زیر اقدام کنید:

 1-  ورود به پورتال پذیرندگان

2- واردکردن نام کاربری: کد پذیرنده (بدون صفر ابتدا)

3- واردکردن کلمه عبور: کد ملی یا شناسه ملی (کد ثبت شده در زمان ثبت درخواست)

4- ورود به پنل عملیات

5- رویت کلیدهای پذیرنده IPG

4.  اطلاعات تسهیم (در صورتی که پایانه بصورت تسهیم تنظیم شده باشد.). لطفاً راهنمای فرآیند خرید درگاه پرداخت الکترونیکی را از طریق آدرس پورتال https://sadadpsp.ir/fa/content/131/درگاه-پرداخت-اینترنتی، دانلود کنید.

5. آدرس ‌APIهای مربوط به متدهای پرداخت:

- آدرس متد  PaymentRequest

https://sadad.shaparak.ir/VPG/api/v0/Request/PaymentRequest

-  راهنمایی پذیرنده (Redirect) به صفحه درگاه پرداخت با استفاده از پارامتر توکن دریافتی

https://sadad.shaparak.ir/VPG/Purchase

API  متد Verify

https://sadad.shaparak.ir/VPG/api/v0/Advice/Verify

در صورت وجود مغایرت مالی  چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

کلیه پذیرندگان در صورت بروز مغایرت مالی می‌توانند مشخصات کامل تراکنش اعم از شماره ارجاع، شماره پیگیری، شماره پایانه، تاریخ انجام تراکنش و در صورت لزوم شماره کارت مشتری به همراه شماره تماس پذیرنده را به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir ارسال کنند تا کارشناسان پرداخت الکترونیک سداد در اسرع وقت جهت اعلام نتیجه با آنها تماس بگیرند.

در صورت دریافت خطای «درخواست تکراری- شماره سفارش تکراری است (کد: 1011)» چه اقدامی باید صورت گیرد؟

در صورتی که تراکنش موفق باشد، دیگر نمی‌توانید شماره سفارش را در همان روز استفاده کنید. در صورتی که تراکنش در وضعیت جاری باشد تا زمانی که تعیین تکلیف نشده باشد، خطای شماره سفارش تکراری نمایش داده می‌شود.

شماره سفارش در هر روز باید عددی منحصر به فرد باشد.

در صورت دریافت خطای «امضای تراکنش نامعتبر است (کد 1025)» چه اقدامی باید صورت گیرد؟

در صورت دریافت خطای «امضای تراکنش نامعتبر است» موارد زیر را بررسی کنید:

1. شماره ترمینال ثبت شده در Mportal

2. کلید پذیرنده

3. SignData

برای بررسی کردن مقادیر مربوط به موارد 2-3 از طریق آدرس https://mportal.sadadpsp.ir/Home/NewIndex نسبت به دریافت اطلاعات کلید پذیرنده IPG و شماره ترمینال خود به شرح زیر اقدام کنید:

 1-  ورود به پورتال پذیرندگان

2- واردکردن نام کاربری: کد پذیرنده (بدون صفر ابتدا)

3- واردکردن کلمه عبور: کد ملی یا شناسه ملی (کد ثبت شده در زمان ثبت درخواست)

4- ورود به پنل عملیات

5- رویت کلیدهای پذیرنده  IPG

6. اطلاعات تسهیم (در صورتی که پایانه بصورت تسهیم تنظیم شده باشد)، لطفا راهنمای فرآیند خرید درگاه پرداخت الکترونیکی را از طریق آدرس پورتال https://sadadpsp.ir/fa/content/131/ درگاه-پرداخت-اینترنتی، دانلود و صفحه  آن را بررسی و مطالعه کنید.

7. آدرس  APIهای مربوط به متدهای پرداخت:

-  آدرس متد  PaymentRequest

https://sadad.shaparak.ir/VPG/api/v0/Request/PaymentRequest

- راهنمایی پذیرنده (Redirect) به صفحه درگاه پرداخت با استفاده از پارامتر توکن دریافتی

https://sadad.shaparak.ir/VPG/Purchase

API  متد Verify

https://sadad.shaparak.ir/VPG/api/v0/Advice/Verify

درخواست تسهیم وجوه درگاه پرداخت الکترونیکی را به چه صورت باید انجام داد؟

کلیه پذیرندگان به منظور استفاده از تسهیم وجوه می‌توانند نامه رسمی درخواست تسهیم شامل اطلاعات شماره حساب؛ شماره شبا و نام بانک را به همراه شماره ترمینال به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir ارسال کنند.

در صورت دریافت خطای «آدرس بازگشت اشتباه است» چه اقدامی باید صورت گیرد؟

در این وضعیت آدرس بازگشت از صفحه پرداخت به وب سایت پذیرنده معتبر نیست و باید آن را تصحیح کرد.

«مشکل مربوط به پلاگین‌های موجود در سایت»

راهنمای نصب پلاگین‌ها در آدرس www.sadadpsp.ir منوی «خدمات» زیرمنوی «درگاه پرداخت اینترنتی» موجود است. در صورت برطرف نشدن مشکل، درخواست خود را به آدرس پست الکترونیک CallCenter@sadadpsp.ir  ارسال کنید.

مغایرت های مالی

صحت تراکنش های ما بیش 99 درصد است. این مهم به یمن بهسازی شبکه شهاب و ارتقای سوئیچ پذیرندگان و نیز به روز رسانی کارتخوان های ما بدست آمده است.

هیچ مغایرت غیرقابل تشخیصی روی بستر ما رخ نمی دهد. اندک مغایرت های رخ داده نیز کاملا ردیابی و رفع می شوند.

مغایرت های مالی به هر مبلغ، طی حداکثر 48 ساعت، به حساب فرد ذی نفع اعم از پذیرنده یا دارنده کارت از منبع حساب شرکت واریز می شود. به این ترتیب مشتریان ما منتظر واریز مبلغ مغایرت از سوی بانکها نمی مانند، که معمولا 72 ساعت به طول می انجامد.